Trots!
Na 18 jaar houdt het Business Magazine Rotterdam-Prins Alexander en Capelle aan den IJssel op te bestaan. Grondlegger, organisator en grote man achter de schermen Peter Meulendijk kijkt terug.
‘Het was eerst de gemeente Rotterdam-Prins Alexander die de geldkraan dichtdraaide… toen daarna ook Capelle aan den IJssel volgde wist ik dat dit decembernummer het laatste nummer zou zijn’, vertelt Peter Meulendijk, ‘het zij zo…’
Gezeten aan de eettafel in zijn huiskamer, kijkt Peter met plezier, dankbaarheid, trots en voldoening terug op 18 roerige jaren. Zijn welbekende schaterlach rolt regelmatig over de tafel, de eerste teleurstelling heeft hij inmiddels geaccepteerd: ‘mijn zoons kwamen dit weekend langs, dat stond al gepland hoor. Heerlijk, even de zinnen verzetten.’
Zijn carrière in de Rotterdamse wereld van communicatie, reclame, marketing en media begon een krappe vijftig jaar geleden:
‘Ik was 25 jaar en had van dat lange hippiehaar en droeg een baard. Ik deed de docentenopleiding geschiedenis en werkte bij het Rotterdams Dagblad wat bij op de advertentieafdeling… van lieverlee bleek ik dat aardig te kunnen en ik vond het werk ook echt leuk. Ik besloot een carrièreswitch te maken. De overeenkomst tussen de docentenopleiding en de advertentiewereld? Het overbrengen van kennis. Bovendien kan ik goed luisteren, ik analyseer graag, weet vertrouwen te wekken en maak het vervolgens waar. Ik communiceer open en helder.’
Het valt alleen maar te beamen. In de hijgerige wereld vol opdringerige Bokito’s is Peter Meulendijk een oase van rust en overzichtelijkheid, ook anno 2022:
‘Ik werk(te) al krappe vijftig jaar volgens dezelfde methode: ik gaf de opdrachtgever een helder overzicht van de tarieven van de fotograaf, tekstschrijver, drukker, enzovoorts. Vervolgens vermeldde ik mijn eigen fee. Dat werkte heel goed. Ik houd niet van gesjoemel en kwam en kom altijd mijn afspraken na.’
Hier stokt zijn stem. Begrippen als vertrouwen, transparantie, moraliteit, ethiek en integriteit staan zeer hoog in het vaandel van de thans 72 jarige Peter Meulendijk die 18 jaar geleden de krachten van drie lokale businessclubs wist te verenigen tot het maken van een businessmagazine.
‘In de aanvangsfase deden Capelle en Krimpen mee, negen jaar geleden kwam daar door toedoen van Inge Lievaart de gemeente Rotterdam Prins Alexander bij. Gert van den Beek was jarenlang hoofdredacteur, maar ook Gert Abma en Henk van Ree speelden een cruciale rol in de ontwikkeling van ons businessmagazine.’
Bij de pakken neerzitten gaat Peter niet. Hij is nog altijd zeer vitaal en zegt zijn handen vol te hebben aan zijn dankbare vrijwilligerswerk onder meer als secretaris van de Capelse Voedselbank.
‘Het is wat het is. Een online magazine of een glossyachtig blad is mijn ding niet. Ik houd van een écht magazine, met sprekende foto’s en doorwrochte artikelen met zowel oog voor de actualiteit als voor de structurele economische en maatschappelijke ontwikkelingen. De inhoud, daar moe(s)t het steeds om gaan!’
Tijd voor een laatste vraag. Kan hij 18 jaar leiding geven aan het Business Magazine in één woord omschrijven?
Peter kijkt me recht in de ogen aan en antwoordt dan resoluut:
‘Trots!’