Van As Autoschade: Masterclass vakmanschap!
Sinds 1964 houdt Van As Autoschade zich bezig met schadeherstelwerkzaamheden aan de auto’s in de regio Rotterdam-Rijnmond. Mede-eigenaar Andries de Vries mag, met alle vormen van respect, een vakidioot worden genoemd die het voorrecht had van zijn passie zijn beroep te maken. “In de kern is de auto an sich nooit mijn passie geweest… het was en is het herstellen van de beschadigde auto….’ Welkom bij de Masterclass Vakmanschap!
“De een z’n deuk is de ander z’n leuk”. Dit nietbestaande spreekwoord is van jongs af aan van toepassing op het leven van Andries de Vries, zo legt hij op vrijdag de dertiende - toeval of niet - in zijn werkkamer uit:
‘Ik heb natuurlijk altijd wel iets gehad met auto’s, dat spreekt voor zich. Daar begint alles bij. Van oudsher had en heb ik iets met die supermooie Engelse sportauto’s, je weet wel zo’n klassieke Jaguar, een Austin Martin of een Triumph. Ik kon er uren naar kijken. De vormgeving, de lijnen, maar ook de techniek van zo’n auto...’
Ook al staan er 61 levensjaren op de teller van Andries, toch twinkelen zijn ogen als het jongetje van 10 dat zich voor de etalageruit van een automobielbedrijf vergaapt aan de pracht en grandeur van auto’s. Je kunt je direct voorstellen dat de schade aan een auto pijn aan zijn ogen doet. Denk aan een sliding op een goed onderhouden voetbalveld.
‘Een auto terugbrengen in de oorspronkelijke staat, dat was en is het helemaal voor mij. Enkel het onderhoud heeft mij altijd minder getrokken. Gek is dat he? Ik vind dit zo’n heerlijk vak dat ik nu al een slordige 45 jaar mág uitoefenen. Ik ben begonnen als leerling-werkplaats, werd toen allround vakman, toen chef-werkplaats om uiteindelijk vijftien jaar geleden mede-eigenaar te worden. Van As Autoschade telt anno 2022 vijf vestigingen in Dordrecht, Barendrecht, Sliedrecht, Ridderkerk en hier in Capelle aan den IJssel op de Essebaan 2 die tevens de hoofdvestiging is. Wij werken hier met een team van 28 medewerkers.’
Een leek als schrijver dezes denkt bij schade meteen aan uiterlijke schade. Deukje herstellen, verfje lak eroverheen en klaar is Kees die Andries heet. Maar naarmate deze Masterclass vordert blijken schades een stuk complexer te zijn dan de blikschade die voor het blote oog waarneembaar is. We komen tot de kern van de zaak van Andries’ passie:
'De technologie van de auto is in de loop der jaren steeds gecompliceerder geworden, vooral de ontwikkelingen van de laatste 10, 15 jaar zijn enorm geweest en juist dát maakt dit vak zo boeiend. Je hebt niet alleen te maken met allerlei soorten, types en merken auto’s, maar ook nog eens tal van vormen van schades: zowel extern als “onderhuids”. Zo onderscheiden we bij ons plaat- en spuitwerkzaamheden, ruitschade, hagelschade, uitlijnen, diagnose en kalibratie inbraakschade met veelal elektronica werkzaamheden. Daarom is geen dag hier hetzelfde en dat gegeven maakt ons vak zo afwisselend. We staan nooit stil en leren constant bij. Vanzelfsprekend zijn al onze medewerkers volledig gediplomeerd.’
Opdrachtgevers van Van As Autoschade zijn niet alleen particuliere autobezitters, maar ook grote verzekeringsmaatschappijen en leasemaatschappijen die op hun beurt zaken willen doen met bekwame en volledig gecertificeerde schadeherstelbedrijven. Andries legt uit:
‘Voor iedere gehavende auto die hier binnenkomt wordt direct een reparatieplan opgemaakt. We inventariseren de schade en maken een kostenanalyse. Daar hoort ook een onderzoek op een mogelijke total loss bij. Van alle werkzaamheden maken we een fotoreportage die onderdeel vormt van het dossier. Wij herstellen alle type auto’s en hebben geen voorkeur, noch verlenen we voorrang aan een bepaald merk. Iedere auto wordt met de grootst mogelijke zorg behandeld.’
Door de technologische ontwikkelingen van de auto, geldt voor alle medewerkers op de werkplaats dat scholing, bijscholing en herscholing op technisch vlak een constante vereiste is. Tijdens een rondleiding is het (klant)vriendelijkheid troef en op het gebied van duurzaamheid valt het vooral op hoe schoon de werkplaats is. Bovendien houdt een afzuigsysteem de werkruimte geheel reuk- en geurvrij, waardoor de werknemers in een perfecte omgeving werkzaam kunnen zijn.
“Dit is een heerlijk vak!” - ANDRIES DE VRIES
“De een z’n deuk is de ander z’n leuk”. Zelf bedacht, niet leuk, wel een feit, want zolang de mens autorijdt zal de mens schade blijven maken. Zo is het nu eenmaal, daar veranderen zelfs de tientallen sensoren voor, zij en achter niets aan. Met het toenemen van de technologie wordt de bestuurder zelfs iets minder alert, aldus Andries. De schades zelf worden steeds complexer en daarmee kostbaarder. Andries weet dat serieuze investeringen in de toekomst nodig zullen zijn om alle technologische ontwikkelingen bij te kunnen houden.
Het werk van Van As Autoschade blijft niet beperkt tot het herstellen van schade. Zodra woorden als klantvriendelijkheid en klanttevredenheid vallen, veranderen de ogen van Andries in een serieuze(re) stand:
‘De mensen komen hier toch altijd een beetje sip binnen. Autoschade is per definitie rot nieuws. Dus begint ons werk al bij de receptie waar we de klanten kalm en vriendelijk te woord staan. We stellen ze gerust en bieden - indien nodig - vervangend vervoer aan. Als later de auto wordt opgehaald willen we perse die glimlach terugzien!’
Alles draait om verantwoordelijkheid, deskundigheid en vertrouwen.
‘Onlangs kwam een mevrouw uit Capelle hier binnen. Ze is al jarenlang klant bij ons, maar was een tijdje terug naar de Veluwe verhuisd. Toch kwam ze helemaal naar ons voor de reparatie van haar schade. “Ik heb een goed gevoel bij jullie”, had ze gezegd. Kijk, daar word ik dus heel gelukkig van…’