Skip to main content

Autobedrijf Noteboom: transities in autoland

Gepubliceerd op: dinsdag 07 juni 2022 | 12:36

De wereld draait door en de autobranche draait mee. Als iemand daarover kan meepraten zijn het wel brandmanager Ed Roggeveen en storemanager Arie Lock van Autobedrijf Noteboom Rotterdam aan de Metaalstraat 5 in Rotterdam-Prins Alexander. Tot voor kort was het Autobedrijf Roggeveen in Capelle aan den IJssel een begrip, maar tijden veranderen. Schaalvergroting wordt dit fenomeen genoemd.

‘Die transitie is inderdaad al een jaar of tien aan de gang’, zegt Roggeveen onder het genot van een goede kop koffie, ’we hebben het lang kunnen uitstellen, maar op een bepaald moment moet je wel. Dezelfde transitie is gaande met betrekking tot de elektrische auto. Je móet wel mee. Maar met een nuchtere blik zie ik alle ontwikkelingen als positief.’

Voormalig oliehandelaar Willem Roggeveen begint op 1 april 1971 met ene heer van Zwienen aan de Kompasstraat in Capelle zijn gelijknamige automobielbedrijf, omdat er, mede door de komst van aardgas, geen droog brood meer te verdienen valt in de deur-tot-deur huisbrandolie. De auto is in opkomst en koopman pur sang Roggeveen ruikt zijn kans. Hij schrijft diverse automerken aan of hij hun officiële dealer mag worden en het is uiteindelijk Citroën die met Roggeveen in zee gaat:

‘Ik ben zelf van 1968. In de jaren zestig en zeventig heb ik mijn vaders zaak zien groeien. We woonden in Krimpen aan de Lek, dus ik ging met de fiets door de polder naar Capelle om een extra centje bij te verdienen. In het weekend en tijdens de vakanties mocht ik in de werkplaats helpen auto’s poetsen. Die prachtige Citroën DS uit die tijd… die “Snoek” die zo mooi langzaam omhoog kwam. Daar verdiende ik vijftien gulden per dag mee. In de zomer klonk de stem van Jean Nelissen door de werkplaats, Joop Zoetemelk won de Tour in ’80. Mooie herinneringen…’

Het personeelbestand groeit gestaag. De vraag naar auto’s groeit aldoor – in 1978 wordt een showroom bijgebouwd en Roggeveen voelt tot in zijn vingertoppen wat de voornamelijk Capelse klant wil: service van A tot Z, vriendelijkheid, deskundigheid, betrouwbaarheid. De auto’s worden in de jaren tachtig en negentig steeds gecompliceerder, maar Roggeveen vertrouwt op zijn handelsgeest en groeit met zijn tijd mee, organisch, zonder al te veel weemoed, want de mens wikt, maar de tijdgeest beschikt.

‘Nadat ik de mavo, de MTS elektronica en de Autoschool in Apeldoorn had afgerond ben ik in 1993 officieel in dienst getreden bij mijn vader. Dat was zijn en mijn wens, want daarmee was de opvolging gewaarborgd. Op 1 januari 2000 werd de zaak helemaal van mij. Het is allemaal heel natuurlijk verlopen, zonder ergens ooit een wanklank.’

Zonder wanklank. Het klinkt haast utopisch, maar het is echt zo. Ook op personeelsbeleid vertrouwt Ed Roggeveen op zijn mensenkennis waarbij ratio en gevoel volledig in balans zijn. Hij lijdt niet aan zelfoverschatting, is de vleesgeworden bescheidenheid, maar is tegelijkertijd overtuigd van eigen kunnen. Klantvriendelijkheid en vakmanschap zijn containerbegrippen uit managementboeken, maar Roggeveen gelooft in de praktijk:

‘Ik ben zelf een echte doener en verwacht dat ook van de medewerkers. We kennen weinig verloop en hebben sommige mensen al 40 jaar in dienst. Je ziet die mensen vaker dan je eigen familie dus het moet passen. En goed voorbeeld doet volgen!’

In april 2021 komt het tot een fusie tussen Motorhuis en Auto Roggeveen in verband met hun overname door Autobedrijf Noteboom. Beide bedrijven vinden nu hun huisvesting in het pand aan de Metaalstraat in Rotterdam-Prins Alexander. Zo wordt bespaard op vooral de arbeids- en de huisvestingskosten. Ed Roggeveen krijgt de zegen van zijn vader (“wat moet, moet!”), maar bedingt als voorwaarde dat al zijn medewerkers in een van de vestigingen van Autobedrijf Noteboom worden ondergebracht, omdat loyaliteit nu eenmaal een kwestie van wederkerigheid is:

‘De sfeer hier in Rotterdam is natuurlijk anders. We merkten dat met name de particuliere klant uit Capelle in eerste instantie wat meer moeite had met deze transitie terwijl een grote zakelijke klant als waterbedrijf Evides minder merkte van de fysieke verhuizing naar Rotterdam. Zakelijk of particulier… we blijven dezelfde servicegraad garanderen. Ontzorgen is vooral een kwestie van dóen.’

“Wij zijn klaar voor de toekomst!” - ARIE LOCK

In de loop der jaren heeft de elektronica een vaste plaats onder de motorkop opgeëist. Dit heeft zijn weerslag op het personeelsbeleid gehad. De vertrouwde oliepeilstok is inmiddels vervangen door de laptop die met een USB kabeltje aan de auto is verbonden. Er wordt dus meer gevraagd van de huidige monteurs en van de monteurs in opleiding:

‘Wat vroeger in tien jaar veranderde, verandert nu in één jaar. Het tekort aan technici is enorm. Vanwege het natuurlijke verloop van onze mensen wordt dat nog een hele uitdaging. De vroegere LTS bestaat niet meer en helaas is de huidige VMBO niet populair bij jongeren en veelal hun ouders. Echt jammer, want het is een prachtig en blijvend vak.’

It takes two to tango. Namens het voormalige Motorhuis is fusiegenoot en tegenwoordig storemanager Arie Lock aangeschoven die als volgende transitie in autoland het elektrisch rijden noemt en roemt:

‘Autobedrijf Noteboom is betrokken bij Logistiek 010, een mobiliteitsconvenant van diverse direct betrokken partijen uit het werkveld die hun kennis en ervaringen uit de praktijk uitwisselen om Rotterdam-Rijnmond toekomstbestendig te maken op het gebied van elektrisch rijden, omdat benzine en diesel aangedreven bestelbusjes over zes jaar verbannen zullen worden in Rotterdam.’

Van de Citroën Snoek, via de transistorradio met Jean Nelissen in de werkplaats op zaterdagmiddag, om uiteindelijk bij de DS 3 Crossback E-Tense in Rotterdam-Prins Alexander uit te komen. Ed Roggeveen en Arie Lock van Autobedrijf Noteboom ondergaan alle transacties met respect voor het verleden maar met de hoopvolle blik op de toekomst gericht!