Voedselbank Capelle aan den IJssel: een noodzakelijk goed
In het kantoortje van de Voedselbank Capelle aan de Capelseweg 34 is het, zoals in het hele pand, ronduit fris te noemen. De vrijwilligers werken in winterkleding, maar dat mag de pret niet drukken, want vriendelijkheid is hier troef. Het is duidelijk dat er weinig geld aan stookkosten wordt besteed: het werk van de Voedselbank is hartverwarmend. Aan het woord is Gert Abma, voorzitter van de Stichting Voedselbank Capelle aan den IJssel.
‘Die groene kratten zijn speciaal voor onze 65-plussers. We letten vooral op de voedingswaarden, want zij zijn extra kwetsbaar. De AGF producten (Aardappelen, Groenten en Fruit, red.) staan in de koelcellen hier in de hoek van dit pand. Die doen onze vrijwilligers natuurlijk zo laat mogelijk in de kratten.’
Waar komt die persoonlijke betrokkenheid van Gert Abma, in het dagelijks leven registeraccountant bij het Capelse Daamen & van Sluis Accountants Belastingadviseurs, eigenlijk vandaan?
‘Dan moet ik meteen de naam van mijn vrouw noemen, Ellen Abma. Toen we een jaar of 18 waren, trok zij mij de wereld van Amnesty International in. Dat is nu ruim 45 jaar geleden. Ik ben al 28 jaar penningmeester van Amnesty afdeling Capelle.’
De lokale én sociale bewogenheid van Gert en Ellen Abma (hij is onder andere voorzitter van het Economisch Netwerk Capelle, penningmeester Stichting Vrienden van het IJsselland Ziekenhuis en penningmeester Nationale Vereniging de Zonnebloem afd. Capelle) werd officieel erkend toen zij in april 2021 tot hun beider grote verrassing werden beloond met een lintje namens Zijne Majesteit de Koning. Wie denkt dat het prototype ondernemer een achterover leunende manager is met dollartekens in de ogen komt bij het type Gert Abma bedrogen uit.
“Niet lullen, maar poetsen! Op z’n Rotterdams!”- GERT ABMA
‘Dat sociale moet in je zitten. Ik ben betrokken bij tal van organisaties, waarmee je samen een breed draagvlak kan creëren. Daar geloof ik in. Zo organiseren we als Voedselbank tweemaal per jaar een grootse braderie voor onze doelgroep. Maar niet alleen de Voedselbank initieert dit soort activiteiten, ook als Vrienden van het IJsselland Ziekenhuis organiseren we jaarlijks een golftoernooi. Met de opbrengst van dit jaar op 30 juni worden Virtual Reality schermen aangeschaft en geschonken waarmee kinderen, terwijl zij wachten op een behandeling of consult in het IJsselland Ziekenhuis, tekeningen kunnen maken die daarna in 3D op de schermen worden getoond. Of we realiseren projecten door fondsenwerving of middels de verkoop van chocoladerepen.’
Bij het woord chocoladerepen blikt Gert over zijn schouder naar de loods waar de groene en zwarte kratten met voedselproducten worden gevuld. Feitelijk kijken we naar de laatste fase van het proces, want een efficiënt administratief en logistiek systeem ligt ten grondslag aan de uiteindelijke uitlevering van de producten aan de klanten. Gert legt uit:
‘De stichting Welzijn Capelle doet de eerste screening, alle klanten moeten namelijk voldoen aan de criteria die Voedselbank Nederland voorschrijft. Dat is een hele drempel voor mensen, vergis je niet, want je moet je hele financiële hebben en houden prijsgeven. Schaamte speelt in veel gevallen een rol, dat snappen we maar al te goed. De voedselbank is een tijdelijk vangnet -zie het als een paracetamolletje- van maximaal drie jaar. Er moet een constante prikkel uitgaan naar de klant om actief iets aan hun situatie te doen. De groene kratten zijn dus voor de ouderen, de zwarte kratten daar verderop zijn voor de gezinshuishoudens.’
Met een eigen door sponsors gefaciliteerde bus worden de kratten iedere vrijdag verdeeld over vier uitgiftepunten, zijnde vier Capelse kerken. Sinds kort wordt ook op dinsdagen in wijkcentra verdeeld, al naar gelang de houdbaarheidsdatum van het product. De Voedselbank levert wekelijks zo’n 160 pakketten die ieder gevuld zijn met ruim 30 consumenteneenheden. De AGF producten worden geschonken door vaste leveranciers: de tuinders zelf of bedrijven uit het veilingterrein in Barendrecht.
‘De tweede stroom leveranciers is het distributiecentrum Rotterdam waar grote partners als Albert Heijn, Jumbo en Unilever heen leveren. Een derde stroom zijn de inzamelingsacties die wij lokaal houden: een paar keer per jaar vragen we klanten van de Capelse supermarkten om extra inkopen te doen voor de Voedselbank. Denk aan houdbare producten zoals pasta, rijst en verpakte producten. We hanteren de “ouderwetse” Schijf van Vijf. Als we bepaalde essentiéle producten tekortkomen, zijn we soms gedwongen om extra in te kopen. We streven naar kwaliteit en maatwerk per huishouden. Een aantal jaren geleden is het zogenaamde kindertasje in het leven geroepen voor onze doelgroep met producten voor de schoolgaande kinderen van de basisschool.
Denk aan een pauzehapje en gewoon wat lekkers voor tussendoor.’
Het motto van de Voedselbank Capelle luidt “Oog voor voedsel, hart voor mensen”. Ook anno 2022 maakt de hulpbehoevende medemens deel uit van onze maatschappij. Mensen als Gert Abma en de 120 vrijwilligers van de Stichting Voedselbank Capelle dragen bij aan de verlichting van hun bestaan. Letterlijk en figuurlijk. Gert Abma hierover:
‘Natuurlijk is het in de kern triest dat zoiets als de Voedselbank überhaupt moet bestaan. Ik hoop dat we dit ooit kunnen opdoeken, ik vrees echter op korte termijn van niet. Maar daarover zeuren helpt niet. Niet lullen, maar poetsen. Op z’n Rotterdams, vanuit het hart van de samenleving. Voorlopig lijkt armoede een structureel probleem, er is dus structureel werk te doen en er is dus structureel geld nodig. Vanuit de bevolking in Capelle en omstreken maar vooral óók vanuit ondernemend Capelle en de Alexanderpolder ja. Een bijkomend probleem is ook nog eens dat wij binnen twee jaar moeten verhuizen naar een andere locatie vanwege nieuwbouw hier. Uitdagingen genoeg zoals je hoort…’
Het is duidelijk: de Voedselbank Capelle aan den IJssel is een Noodzakelijk Goed!
Bezoek de website voor meer informatie over de Stichting Voedselbank Capelle aan den IJssel: www.voedselbankcapelle.nl