Skip to main content

De ontdekkingsreis van Wolterbeek International

Gepubliceerd op: dinsdag 16 november 2021 | 11:49

Twee broers. Tweelingbroers nog wel. Op 20 jarige leeftijd richten Jelle en Hidde Wolterbeek de gelijknamige firma Wolterbeek International op. We schrijven 2013. Sindsdien is hun leven één grote ontdekkingsreis in de ondernemerswereld die aan hun voeten ligt. En wij van Business Magazine Rotterdam Prins-Alexander | Capelle aan den IJssel mochten een kijkje in hun nog zo jonge keuken nemen.

‘Dat handelen hadden we op jonge leeftijd al’, zegt Jelle Wolterbeek, ‘als jochies stonden we samen al op vrijmarkten spullen te verkopen. Een paar jaar later werd het kleedje op het marktplein een eigen account op Marktplaats. We handelden in van alles. En we woonden vlakbij Golfvereniging De Capelse… dan visten we de afgevallen golfballen uit de sloot of we raapten ze op uit het veld. Die verkochten we dan weer aan de golfspelers terug hahaha… die krengen zijn nieuw niet te betalen dus win-win…’

Ik zeg wel dat Jelle aan het woord was, maar het kan net zo goed Hidde zijn geweest. De tweelingbroers lijken niet alleen sprekend op elkaar, ze spreken bovendien met één mond die een mooie Rotterdamse tongval verraadt. In Rotterdam volgen ze zij aan zij de opleiding Small Business & Retailmanagement waar ze in de schoolbanken worden voorbereid op het ondernemerschap. Een stage in Brazilië in hun derde jaar betekent eerder een bevestiging dan een ommekeer van hun levenspad. Hidde hierover:

‘Daar hebben we veel ideeën opgedaan. Wel eens gehoord van de Açai bes? Echt heerlijk. Die aten we er veel. Je moet weten dat we alle twee heel sportief waren en zijn. We hebben beiden tot onze 25e op hoog niveau gejudood. Affijn, we kregen contact met een Haarlems bedrijf dat meer exotisch fruit importeerde. Die Açai bessen boden we aan sportscholen en sportclubs in Nederland aan. In het begin liep het niet zo, maar toen de smoothies en shakes eenmaal populair werden, groeide onze omzet als een malle. Deze handel doen we trouwens nog altijd.’

Al is Wolterbeek International dan al een feit, toch werken beide broers na voltooiing van hun studie netjes in loondienst bij de firma BarrelQ in Breda. Jelle herinnert zich feilloos dat ook hier de tweelingbroederschap van onschatbare waarde bleek:

‘Dat bedrijf maakt van barrels, dus echt van nieuwe olievaten, barbecues. Ik werkte eerder bij BarrelQ dan Hidde en ik was er, niet blufferig bedoeld, echt succesvol. We hadden het enorm druk. Op een gegeven moment vroeg de directeur of ik niet nóg een Jelle wist. Ik begon meteen te lachen. “Nou die heb ik wel”, antwoordde ik, “ik heb namelijk een tweelingbroer hahaha…”

En dus treedt ook Hidde in dienst bij BarrelQ en ook Hidde gaat het voor de wind. Maar de broers herinneren elkaar aan de belofte die ze ooit hadden gedaan: samen een eígen onderneming beginnen, dat was toch de ultieme droom. En dus voegen ze de daad bij het woord:

‘In 2018 zijn we er gestopt’, zegt Hidde, ‘en gingen we écht zelfstandig. Onze corebusiness is de verkoop van promotionele artikelen waarmee vooral drankmerken kunnen opvallen. Zo doen we nog steeds zaken met BarrelQ… die barbecues verkopen we nu in groten getale aan biermerken in Amerika, toch hét barbecueland bij uitstek. Zo’n barrel krijgt dus de kleuren van het desbetreffende biermerk, een kolenmand erin en klaar is Kees!’

Verzin het maar en Wolterbeek International verzint het, maakt het, verkoopt het. Terrasstoelen, café-barriers (afzetting voor buitenterrassen), strandstoelen, terrasparasols, deck chairs, bean bags, barware (wijnkoelers, ijsemmers, biermatten, openers, onderzetters). Alles bedrukt met het logo van de opdrachtgever, in de kleuren van de opdrachtgever, in de hoeveelheden van de opdrachtgever. De stellagerekken staan nu al bomvol in het kantoor van Wolterbeek International aan de Cypresbaan 3 in Capelle aan den IJssel dat zij nog maar een week geleden betrokken. Jelle Wolterbeek:

‘We begonnen eerst thuis, eind 2019 huurden we een pandje van twintig vierkante meter op de Essebaan. Maar dat bleek al snel te klein, dus vandaar dit pand. Sorry voor de rommel trouwens hahaha. Da’s maar tijdelijk hoor!’

Natuurlijk komt ook de schaduwzijde van het ondernemerschap ter sprake. De internationale handel heeft vandaag te lijden onder de torenhoge vrachtkosten veroorzaakt door een chronisch tekort aan zeecontainers. Om die reden verlegt Wolterbeek International de handel tijdelijk naar West-Europa. Het is en blijft bijzonder dat Jelle en Hidde (“onze opa aan moeders kant kwam uit Friesland, vandaar onze namen”) zo dicht op elkaar kunnen en willen werken.

Basis is volledige gelijkwaardigheid, gevoed door broederliefde. Ze prijzen elkaars inzet en loyaliteit. Jelle is de man van de strategie, van het stellen van doelen. Hidde is vooral sterk in de Amerikaanse markt. Tijd dus voor een kritisch onderzoekje. Hidde, wat zijn de plus- en wat zijn de minpunten van Jelle?

‘Jelle kan heel goed een band opbouwen met een klant. Het lijkt bij hem vanzelf te gaan. Ik ben zelf wat afstandelijker denk ik. Zijn minpuntje… tsja… nou hij mag wel minder slordig zijn af en toe hahaha…’

Uiteraard ontkomt Jelle niet aan dezelfde vragen:

‘Hidde ziet altijd overal mogelijkheden. Als ik niets zie in een project in de Maladiven, dan gaat hij ervoor. Negatief? Eh… hij mocht af en toe iets minder chagrijnig zijn hahaha.’